Gambaran Sebaik-baik Wanita Dan Sejahat-jahat Wanita



Sebuah buku lama yang dipinjam dari hamba Allah perempuan yang merupakan seorang sahabat Allah kirimkan pada saya di sini.

Di bawa ini dikongsikan salah satu kisah wasiat yang terkandung dalam buku kaver keras warna hitam.


Semoga apa yang dinukil Ibnu Abdi Rabbah dari Imran Bin Hatan berikut ini, mengandung nasihat. Imran pernah berkata kepada isterinya, seorang wanita yang amat cantik dan masih muda. Sedangkan dia sendiri adalah laki-laki yang sama sekali tidak memiliki ketampanan yang dapat menarik minat wanita:

"Sesungghnya aku dan engkau akan masuk syurga insyaaAllah."

Isterinya bertanya: Bagaimana itu terjadi?"

Dia menjawab: "Aku diberi isteri secantik dirimu lalu aku bersyukur, dan engkau diberi suami macam aku lalu engkau bersabar."

Bagaimana wanita yang paling baik dan bagaimanakah wanita yang paling jahat?"

Seorang A'rabi pernah ditanya tentang wanita, sedangkan dia memiliki pengetahuan yang mendalam tentang selok-belok wanita. Maka dia menjawab:

"Wanita yang paling utama adalah yang paling tinggi apabila berdiri, yang paling besar apabila sedang duduk, yang paling benar apabila sedang berbicara, yang bersikap halus apabila sedang marah, apabila tertawa dia hanya tersenyum, apabila berkarya dia memperindah karyanya, yang mentaati suaminya, yang berada di rumahnya, terhormat di tengah kaumnya, dan hina tatkala sendirian. Banyak kasih sayangnya, banyak anaknya dan urusannya terpuji."




Lalu dia ditanya, : " Berilah kami gambaran sejahat-jahat wanita?"

Dia menjawab: "Sejahat-jahat wanita adalah yang tertawa tidak kerana tertarik (kepada sesuatu), mengatakan yang dusta, mengajak bertengkar dengan suaminya, hidung di langit dan punggung di air."

Begitulah sebaik-baik wanita, iaitu yang taat kepada suami dan yang memenuhi haknya. Dan sejahat-jahat wanita adalah yang sombong dan merasa tinggi dari suaminya.

Alangkah indahnya perkataan Abud Darda' kepada isterinya Ummud Darda;"Apabila engkau melihat aku marah maka redalah, dan apabila aku lihat engkau marah, maka aku akan reda kepadamu. Kalau tidak, kita tidak akan damai."

Maka jadilah wanita yang selalu memenuhi panggilan suami selagi dia meminta sesuatu kepadamu. Maka mengapa engkau tidak membuatnya reda? Wanita muslimah adalah wanita yang nampak menarik apabila dipandang suaminya. Wanita solehah adalah wanita yang membantu suami dalam urusan dunia dan akhirat. Seorang penyair berkata:

"Sebaik-baik urusan dunia manusia,
yang membantu kelurusan urusan akhiratnya,
hati yang bersyukur,
lidah yang berzikir,
isteri solehah yang membantunya."

Wahai saudari Muslimahku! Begitulah seharusnya kita hidup bersama wasiat Rasulullah sallallahu'alaihi wasallam, yang dapat kita ambil manfaatnya tentang bagaimana sikap isteri dalam menyenangkan suaminya dan apa kebaikan serta kebahagiaan yang dapat diciptakan untuk keduanya.

Post a Comment

0 Comments